Ohjeet asiakkuuden avaamiseen ja asiakasraportoinnin käyttöön
Kun haluat meille asiakkaaksi, meidän tulee ensimmäiseksi avata sinulle asiakkuus. Asiakkuuden aikana pääset katsomaan asiakasraportointimme kautta tietoja kuormista, joita olet tuonut tai noutanut laitoksiltamme. Tältä sivulta löydät ohjeita näihin liittyen. Sivun lopusta löydät vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin.
Uuden asiakkuuden avaaminen
Asiakas on yritys, jota laskutamme materiaalin tuonti- ja noutotapahtumista. Asiakkuuden avaaminen järjestelmissämme on edellytys sille, että pystymme vastaanottamaan sinulta kuormia ja/tai antamaan sinulle kierrätysmateriaalia mukaasi.
Avaamiseen tarvitsemme sinulta joitakin perustietoja yrityksestäsi sekä laskutus- ja yhteystiedot. Sinun tulee myös tutustua yleisiin sopimusehtoihimme sekä tietosuoja-asioihin.
Lähetäthän tarvittavat tiedot asiakkuutesi avaamiseksi hyvissä ajoin alla olevan painikkeen takaa löytyvällä lomakkeella.
Asiakasraportoinnin käyttö
Asiakasraportoinnin kautta tarjoamme asiakkaillemme sähköisen raportoinnin, jonka avulla voi seurata:
- Yksittäisiä tuotuja ja noudettuja kuormia punnituksen yhteydessä otettujen valokuvien kera
- Tuoteryhmittäin tai tuotteittain tuotujen ja noudettujen kuormien kustannuksia, painoa ja hyödyntämisasteita numeerisessa tai graafisessa muodossa.
Päivän kuormat ovat näkyvissä asiakasraportoinnissa seuraavana päivänä.
Tunnukset ja kirjautuminen
Asiakasraportoinnin käyttäjätunnuksesi on laskussamme oleva asiakasnumerosi, esim. 00-0000109-00.
Salasanana on ensimmäisen kerran kirjautuessasi yrityksesi Y-tunnus. Sinua pyydetään vaihtamaan salasana ensimmäisen kirjautumisesi yhteydessä.
Usein kysyttyä
Miksi minun pitää avata asiakkuus?
Asiakkuuden avaaminen järjestelmissämme on edellytys sille, että pystymme vastaanottamaan sinulta kuormia ja/tai antamaan sinulle kierrätysmateriaalia mukaasi. Asiakkuustietoja käytetään mm. sekä raportointiin että laskutukseen.
Koska käsittelemämme materiaali luokitellaan pääsääntöisesti jätteeksi, lainsäädäntö velvoittaa meidät jätteen käsittelijänä pitämään kirjaa vastaanotetuista, käsitellyistä ja edelleen toimitetuista jätteistä sekä raportoimaan niistä vuosittain valvontaviranomaisille. Raportointi on pyydettäessä pystyttävä tekemään hyvinkin tarkalla tasolla, mihin tarvitsemme asiakkuustietoja.
Mikä on käyttäjätunnukseni asiakasraportoinnissa?
Käyttäjätunnuksesi on laskussamme oleva asiakasnumerosi, esim. 00-0000109-00.
Miten saan kollegalleni käyttäjätunnuksen asiakasraportointiin?
Asiakasraportointimme käyttäjätunnukset eivät ole henkilökohtaisia, vaan asiakkuuskohtaisia. Tällöin samoja tunnuksia voi käyttää useampi henkilö organisaatiossasi.
Suosittelemme, että sovitte omassa organisaatiossanne, kuka toimii ns. pääkäyttäjänä asiakasraportointiin liittyen. Hänellä olisi silloin aina ajantasainen tieto asiakasraportoinnin käyttäjätunnuksesta ja salasanasta.
Miten saan työmaakohtaisen erittelyn työmaaltamme ajetuista kuormista?
Hae tiedot asiakasraportoinnista seuraavasti:
- Kirjaudu asiakasraportointiin tämän sivun ylälaidassa olevan "Asiakasraportointi"-painikkeen kautta.
- Haku-välilehdellä anna haluamasi aikaväli.
- Suorita haku "Hae"-painikkeella.
- Valitse välilehti "Vie tiedostoon".
- Valitse valintalistalta raportiksi "CSV Eritelty". Jos haluat tiedot suoraan xlsx-muotoon (Excelin perustiedostomuoto), laita vielä "XLSX-tiedosto"-täppä päälle. Paina sen jälkeen painiketta "Lataa".
- Avaa työasemallesi ladattu CsvReport-alkuinen csv-tiedosto Microsoft Excel -ohjelmistolla.
- Laita suodatin päälle sarakeotsikkoriville.
- Suodata rivit "Kommentti"-sarakkeessa siten, että annat hakuehdoksi työmaan numeron (tai muun kuskeille ohjeistetun työmaan tunnuksen).
Kuormien painot tonneina näkyvät sarakkeessa "Määrä".
Jos samalta työmaalta ajettuja kuormia on laskutettu eri asiakkuuksilta (eli maksaja on ollut eri), on haku tehtävä erikseen kullekin asiakkuudelle ja yhdistettävä eri csv-tiedostoista tiedot yhteen Excel-tiedostoon.
Huom! Jotta saat oikea tapahtumat, on tärkeää, että kuormia tuotaessa on käytetty aina samaa - ja samalla tavalla kirjoitettua - työmaan osoitetta. Kuskin on tullut antaa myös työmaan numero/tunnus oikein laitokselle tultaessa tunnistautumisen yhteydessä.
Saanko asiakasraportoinnista tiedon hyödyntämiskohteeseen ajetusta betonimurskemäärästä loppuraportointia varten?
Pystyt hakemaan tiedon asiakasraportoinnista asiakkuuskohtaisesti seuraavasti:
- Kirjaudu asiakasraportointiin tämän sivun ylälaidassa olevan "Asiakasraportointi"-painikkeen kautta.
- Haku-välilehdellä anna murskeen hyödyntämisen aikaväli ja valitse tuoteryhmäksi "Betoni".
- Suorita haku "Hae"-painikkeella.
- Valitse välilehti "Vie tiedostoon".
- Valitse valintalistalta raportiksi "CSV Eritelty". Jos haluat tiedot suoraan xlsx-muotoon (Excelin perustiedostomuoto), laita vielä "XLSX-tiedosto"-täppä päälle. Paina sen jälkeen painiketta "Lataa".
- Avaa työasemallesi ladattu CsvReport-alkuinen csv-tiedosto Microsoft Excel -ohjelmistolla. Jos haluat tiedot suoraan xlsx-muotoon (Excelin perustiedostomuoto), laita "XLSX-tiedosto"-täppä päälle.
- Laita suodatin päälle sarakeotsikkoriville.
- Suodata rivit "ID"-sarakkeessa siten, että sinulla on valittuna vain ID:t 800 ja 809.
- Suodata vielä "Kommentti"-sarakkeessa kohteen katuosoitteella, jos olet noutanut betonimursketta useampaan kohteeseen ko. aikavälillä.
Jos samaan hyödyntämiskohteeseen ajettua betonimursketta on laskutettu eri asiakkuuksilta (eli maksaja on ollut eri), on haku tehtävä erikseen kullekin asiakkuudelle ja yhdistettävä eri csv-tiedostoista tiedot yhteen Excel-tiedostoon.
Huom! Jotta saat oikean betonimurskemäärän, on tärkeää, että kuormia noudettaessa on käytetty aina samaa - ja samalla tavalla kirjoitettua - hyödyntämiskohteen osoitetta. Tämän osoitteen tulisi olla sama, joka on ELY-keskuksen MARA-ilmoituksessa (tai kunnan hyödyntämisilmoituksessa) hyödyntämispaikan osoitteena.