Ohjeet ja asiakirjat
Tuontiohjeet

Näin toimitat meille materiaalia

Mietitkö, miten voit tuoda materiaalia laitoksillemme? Ei hätää. Seuraa vain alla olevia ohjeita! Sivun lopusta löydät myös vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Kun tuot materiaaleja Helsingin, Järvenpään ja Vantaan laitoksillemme, sinun tulee käydä läpi kaikki alla mainitut vaiheet 1-6. Kaksi ensimmäistä vaihetta tulee hoitaa jo ennen laitokselle tuloa. Vaiheet 3-6 liittyvät sitten itse kuorman tuontiin.

Mäntsälän laitoksella käytämme akselipainoja, joten alla olevista vaiheista tulopunnitus (4) ja lähtöpunnitus (6) jäävät pois.

Myös Pornaisten laitoksilla käytämme akselipainoja. Alla olevista vaiheista jäävät pois tunnistautuminen (3), tulopunnitus (4) ja lähtöpunnitus (6). Tuontiohjeet saat erikseen laitospäälliköltä.

Mikäli haluat ennen tuontia lisätietoja tai tarjouksen meiltä, lähetä meille yhteydenotto- tai tarjouspyyntö alla olevan painikkeen kautta.

1. Avaa asiakkuus, mikäli et vielä ole asiakkaamme

Jos olet uusi asiakas, sinulle tulee ensin avata asiakkuus. Paina alla olevaa ”Avaa asiakkuus”-painiketta, jolloin pääset täyttämään ja lähettämään lomakkeen tarvittavista tiedoistasi.

Avaa asiakkuus

2. Valmistele tarvittavat asiakirjat

Mikäli tuot siirtoasiakirjan vaatimaa materiaalia, huolehdithan, että siirtoasiakirja on tehtynä (lähetetty sähköisesti tai mukana paperilla). Tutustuthan etukäteen myös tuomasi materiaalin vastaanottoehtoihin?

Katso tarvittavat asiakirjat

3. Tunnistaudu saapuessasi laitokselle

Tunnistaudu ennen punnitusta tekstiviestillä Helsingin, Vantaan ja Järvenpään laitoksilla. Mäntsälän laitoksella tunnistaudu soittamalla asiakaspalvelunumeroon. Laitoskohtaisen ohjeen löydät alla olevan "Valitse laitos"-painikkeen takaa em. laitoksille.

Varmistathan, että annat tiedot oikein, esim. kuorman tilaajan nimi (= maksaja, jota laskutetaan) ja työnumero, koska ne vaikuttavat laskutuksen oikeellisuuteen. Jos joudumme korjaamaan laskua jälkikäteen tunnistautumisen yhteydessä väärin annettujen tietojen vuoksi, joudumme laskuttamaan tehdystä työstä.

Vierailijan turvallisuusohje

Me Circulationilla haluamme osaltamme varmistaa, että vierailusi sujuu turvallisesti laitoksellamme ja pääset terveenä kotiin. Tästä syystä ohjeistamme turvallisuusasioita myös laitoksillamme vieraileville. Tutustuthan tämän linkin takaa löytyvään vierailijan turvallisuusohjeeseen ennen ensimmäistä vierailuasi laitoksella.

4. Tulopunnitus

Aja tulopunnitukseen, kun vihreä valo palaa. Pidä ajoneuvo paikallaan vaa'alla, kunnes valo vaihtuu vihreäksi ja voit poistua vaa'alta.

5. Lastin purku

Kippaa lasti vaakakopilla saamiesi ohjeiden mukaisesti.

6. Lähtöpunnitus ja palautteen anto

Aja lähtöpunnitukseen vihreän valon palaessa niillä laitoksilla, joilla on käytössä vaaka. Pidä ajoneuvo paikallaan vaa'alla, kunnes valo vaihtuu vihreäksi ja voit poistua vaa'alta. Ota punnitustosite mukaasi automaatista. Jos et jostakin syystä saanut tositetta automaatista, pyydä se vaakakopin henkilöstöltä.

Lähdettyäsi laitokseltamme saat vielä tekstiviestin, jossa kerrotaan kuormasi paino. Viestissä on myös linkki palautekyselyymme, johon toivomme sinun vastaavan. Mikäli et jostakin syystä saa tekstiviestiä ja haluat antaa palautetta meille, voit tehdä sen tämän linkin kautta

Vastaanotettavat materiaalit

Otamme vastaan rakennus- ja purkumateriaaleja kuten betoni- ja tiilijätettä, purkupuuta ja sekalaista rakennusjätettä. Osassa laitoksistamme otamme vastaan myös kantoja, risuja ja muita luonnonmateriaaleja kuten esimerkiksi maa-aineksia ja haravointijätettä.

Usein kysyttyä

Miksi siirtoasiakirja pitää tehdä?

Siirtoasiakirjan käytöllä turvataan jätteiden luovutus asianmukaiseen käsittelyyn sekä luodaan edellytykset kuljetusten riittävään seurantaan ja valvontaan. Siirtoasiakirjan käyttö tiettyjen jätteiden kuljetuksessa tuli pakolliseksi Jätelain perusteella jo vuonna 2012.

Milloin siirtoasiakirja pitää tehdä?

Siirtoasiakirja pitää tehdä, jos olet tuomassa laitoksellemme sellaista jätettä, jolle lain mukaan tulee olla siirtoasiakirja. Yleisesti ottaen tällaista jätettä ovat seuraavat jätteet:

  • Vaarallinen jäte
  • Pysyviä orgaanisia yhdisteitä sisältävä jäte (ns. POP-jäte)
  • Saostus- ja umpisäiliöliete
  • Hiekan- ja rasvanerotuskaivojen liete
  • Pilaantunut maa-aines
  • Rakennus- ja purkujäte (pl. pilaantumaton maa-aines)
Kuka vastaa siirtoasiakirjan laatimisesta?

Jätteen haltija eli esim. jätteen tuottaja, kiinteistön haltija tai muu jätettä hallussaan pitävä, on vastuussa siirtoasiakirjan laatimisesta, mutta sen voi myös tehdä jätteen kuljettaja, jos niin sovitaan.

Poikkeuksena on kotitaloudet (asuinkiinteistöjen haltijat), sillä siirtoasiakirjaa ei vaadita, jos ne kuljettavat omatoimisesti esim. rakennus- ja purkujätteitään hyväksyttyyn vastaanottopaikkaan. Jos kuljetusliike noutaa jätteen kotitaloudesta, on jätteen kuljettajalla velvollisuus laatia siirtoasiakirja, antaa se vastaanottajalle sekä säilyttää se vaaditun ajan.

Kuinka kauan ja kenen on säilytettävä siirtoasiakirja?

Jätteen haltijan ja vastaanottajan on säilytettävä siirtoasiakirja kolmen vuoden ajan.

Jätteen haltija on esim. jätteen tuottaja, kiinteistön haltija tai muu jätettä hallussaan pitävä. Mikäli kuljetusliike noutaa jätteen kotitaloudesta ja laatii siirtoasiakirjan, tulee kuljetusliikkeen silloin säilyttää se vaaditun kolmen vuoden ajan.

Kun jätemateriaalia tuodaan meidän laitoksille, me olemme vastaanottajan roolissa ja siten velvollisia säilyttämään siirtoasiakirjan kolme vuotta.

Voinko käyttää edelleen paperista siirtoasiakirjaa?

Siirtoasiakirja voi olla edelleen paperinen, mutta jätteen haltijalla (esim. jätteen tuottaja, kiinteistön haltija tai muu jätettä hallussaan pitävä) on velvollisuus toimittaa tietyt siirtoasiakirjan tiedot sähköiseen SIIRTO-siirtoasiakirjarekisteriin 1.9.2022 alkaen.

Tiedot voi syöttää manuaalisen asiointikäyttöliittymän kautta, mutta se on virhealtista ja työlästä. Sen vuoksi suosittelemme ottamaan käyttöön sähköisen siirtoasiakirjapalvelun - etenkin jos on kyse laajemmasta jätteen kuljetuksesta. Palvelua tarjoaa useampi IT-toimittaja. Me Circulationissa olemme valinneet ZeroWaste Siirtoasiakirja -palvelun omien siirtoasiakirjojemme laatimiseen.

Lue lisää sähköisestä siirtoasiakirjasta blogitekstistämme "Sähköinen siirtoasiakirja tulee - oletko valmis?".

Lisätietoja SIIRTO-rekisteristä löytyy esim. Ympäristöhallinnon sivuilta (ympäristö.fi).

Miten saan korjattua punnitustositteella olleen virheellisen tiedon?

Jos kuljettaja on antanut virheellistä tai puutteellista tietoa tunnistautuessaan laitoksemme vaa'alla, esim. tilaaja (jota laskutetaan) on väärin tai työmaakoodi puuttuu punnitustositteelta, kannattaa ottaa yhteyttä meihin puhelimitse ko. laitoksemme asiakaspalvelunumeron kautta jo samana päivänä. Pystymme silloin korjaamaan tiedon jo punnitustapahtumalle ja tiedot menevät oikein laskutukseen.

Laitostemme yhteystiedot löydät täältä.